Merkanalyses
Hoe duurzaam is Sissy Boy?

Hoe duurzaam is Sissy Boy?

Sissy Boy is bijna niet weg te denken uit onze winkelstraten. Het Nederlandse mode- en lifestylemerk is populair om z’n toegankelijke, stijlvolle kleding- en homeware. Als ik naar dit merk kijk, zie ik dat zowel de collectiestijl als de beeldtaal warm zijn en iets natuurlijks in zich hebben. Daardoor is de associatie met (iets van) duurzaamheid snel gelegd. Maar hoe duurzaam is Sissy Boy nou eigenlijk echt? Ik dook in het bedrijf en over het antwoord kan ik helaas vrij kort zijn.

 

Geen énkele duurzaamheidsinfo – what?!

 

Net als bij andere merken heb ik Sissy Boy onderzocht door de eigen website te checken, eventuele rapporten te lezen (die waren er niet) en hoe ze in de media verschijnen. Het was een relatief kort onderzoek, want wat blijkt: op de website is geen enkele informatie over duurzaamheid te vinden. NIKS: geen kopje in het menu of de footer, geen duurzaamheidspagina, geen aanvullende informatie op productpagina’s. Ook op de Over Sissy Boy pagina staan slechts een paar algemene zinnen over dat Sissy Boy een merk is met een verhaal. Wat dat verhaal precies is, wordt nergens duidelijk. Zelf als ik ‘Sissy Boy duurzaamheid’ Google, kom ik geen enkele pagina tegen met meer informatie. Het enige (ENIGE!) dat oppopt is een oude productpagina van een pop die het bedrijf verkoopt. De pagina begint met “Duurzaamheid staat bij Sissy-Boy hoog in het vaandel. Overal waar we kunnen proberen we dan ook ons steentje bij te dragen!”. That’s it – eh, oké?! Als ik allerlei willekeurige productpagina’s open, lees ik niks over de totstandkoming van de kledingstukken. Ik zie een materiaalcompositie staan en that’s it. Ik moet zeggen dat ik dit vaak bij merken zie, maar we moeten echt toe naar meer transparantie over wát je precies koopt.

 

 

Sissy Boy is het minst transparante merk dat ik ooit heb geanalyseerd

 

Ook hoe en waar de collecties worden geproduceerd, is één groot vraagteken. Nergens vind ik informatie over productielocaties, arbeidsomstandigheden of iets anders dat me meer inzicht geeft in het productieproces. Ik besluit om de socials te checken. Misschien wordt daar meer gedeeld? Ook op Instagram lees ik uitsluitend captions met tekstjes als “Pink inspiration 💕” en “Denim on denim. 💙”.

 

En aangezien Sissy Boy met het productiemodel van seizoenscollecties en standaard uitverkoop werkt, kan ik ook op dit vlak helaas concluderen dat dit bedrijf in geen enkel opzicht met duurzaamheid bezig lijkt te zijn. Sterker nog: Sissy is het minst transparante kledingmerk dat ik óóit heb geanalyseerd (en daar vallen ook een hoop fast fashion merken onder, kun je nagaan). Er is geen enkele moeite gedaan om ons als consument mee te nemen in het verhaal achter de kleding. Ik verwacht dus zeker geen eerlijke arbeidsomstandigheden of bewuste productiemethodes, want als het ook enigszins een aandachtspunt was geweest, zou dit ergens worden gedeeld.

 

Zo’n gemiste kans en als analist zeg ik: wat een risico om te nemen in deze tijd, waarin transparantie steeds belangrijker wordt en merken er – terecht! – op afgerekend worden. Ik ben zo teleurgesteld en als je idealen en transparantie belangrijk vindt, zou ik hier zeker niet kopen. Wél kunnen we als consument merken helpen om meer bewustwording te creëren, door vragen te blijven stellen. Ik heb een verduidelijkingsmail uitstaan bij Sissy Boy en ik hoop zo op verbetering.

 

_________

UPDATE:

 

Vrijwel direct na het plaatsen van dit artikel kreeg ik reactie van Sissy Boy: het merk zegt dat duurzaamheid en transparantie  erg hoog op de agenda staat en deelt binnenkort met me waar het bedrijf allemaal aan werkt. Ik zal dit binnenkort eerlijk verwerken in een update.

 

 

Helpt When Sara Smiles je in je duurzame zoektocht?

 

Ik vind het belangrijk om mijn platform gratis te houden 🙂 Waardeer je mijn werk en wil je me supporten? Via deze Tikkie link kun je een symbolische koffie of lunch voor me kopen, waarmee je tijd koopt die ik in nieuwe artikelen kan steken. En áls je iets koopt, kan dat via één van mijn affiliatelinks. Dan ontvangt WSS een kleine commissie. Veel dank!

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂