Tips van Sara
Welkom op het nieuwe When Sara Smiles!

Welkom op het nieuwe When Sara Smiles!

Hoera! Eindelijk is-ie live, het nieuwe When Sara Smiles! De afgelopen maanden heb ik achter de schermen hard gewerkt om WSS te transformeren tot hét Nederlandse verzamelplatform voor alles over duurzame kleding (in mijn stijl, dan ;)). Met deze nieuwe website en héél veel plannen hoop ik je vanaf nu nog beter wegwijs te maken in de jungle van duurzame merken, claims, inspiratie en kennis. Zodat je álle motivatie en tools in huis krijgt om bewuster en liefdevoller met je kast om te gaan, zonder in te leveren op stijl. Ik hoop zó dat je ‘m mooi vindt!

 

Heel eerlijk? De zenuwen gieren door m’n lijf bij het lanceren van m’n digitale baby. Ik hoop zó dat jullie hier blij van worden. Ik heb hard gewerkt om iets neer te zetten dat jou nog beter kan helpen en dat mij veel meer mogelijkheden geeft dan het oude, beperkende standaard WordPress template waar mijn website mee was gebouwd. When Sara Smiles bleef een blogje met slechte navigatie en dat begon te frustreren. Deze nieuwe website geeft mij aan de achterkant zoveel nieuwe mogelijkheden (waar ik binnenkort mee aan de slag ga!) en daarmee nieuwe energie om te schrijven en nieuwe transparante verdienmodellen te verkennen. Over dat laatste zo meer.

 

Nog niet af

 

Het proces hier naartoe was slepend en lang. Veel langer dan ik had verwacht, maar zo’n custom website blijk je niet even te bouwen. Helemaal niet als het een side project is en het dagelijkse – meer dan fulltime! – werk gewoon doorgaat. Hoewel de basis al vrij snel stond, bleek er veel tijd te zitten in het aanscherpen en tweaken. Denk aan onscherpe afbeeldingen, dingen die dwars door elkaar heen stonden, het verkeerde lettertype hadden, mobile werkt niet goed, features misten, enzovoorts. Nog steeds is deze site in progress en zien sommige dingen er niet helemaal lekker uit (ik zag al onscherpe afbeeldingen, gekke crops en spacing, buttons die missen, dropdownmenu’s die niet alle items laten zien, dat soort dingen), of werken nog niet perfect. Maar als je me kent, weet je dat ik op een gegeven moment klaar ben met eeuwenlange projecten. Dan wil ik live, gewoon gáán en jullie helpen. Ik vertrouw erop dat je begrijpt dat dit project in ontwikkeling is. En ik hoop dat je deze nieuwe stap waardeert 🙂

 

Wat kun je allemaal verwachten op WSS2.0? Een korte introductie!

 

 

Verhalen uit de duurzame modewereld

 

Een belangrijke verandering (voor mij, dan): dit is voor mij écht een frisse start om EINDELIJK weer actief te gaan schrijven en onderzoeken. Alle blogartikelen vind je verzameld in Verhalen uit de duurzame modewereld – eigenlijk de blog zoals jullie die kennen (maar aan de achterkant met meer mogelijkheden voor mij). Via de dropdown rechts onder de header kun je per categorie gerichter zoeken, en als je nog gerichter wilt zoeken, kun je de zoekfunctie in het Menu gebruiken. Zoals je ziet, begint elk artikel met een foto + naam van de auteur. Inderdaad, het is mijn droom om straks met specialistische gastauteurs te kunnen werken.

 

 

Eerlijke Merkenindex

 

Jahaa… híer word ik blij van! Misschien wel de belangrijkste toevoeging aan de nieuwe site is de grote Eerlijke Merkenindex: een ever evolving zoektool die jou helpt om nieuwe merken te ontdekken. Zelf had ik een enorme behoefte aan zo’n index: een verzamelplek die je ook nog helpt om gericht te zoeken. Het filter deelt merken nu in op kledingcategorieën, verschillende duurzame idealen en zelfs een beetje op stijl. Natuurlijk is het onmogelijk om merken in hokjes te stoppen waar ze eigenlijk niet horen (hallo zwart-wit denken en dag nuance), maar ik ben er de afgelopen tijd ook achter gekomen dat ik maar in één manier geloof om mensen echt te helpen: de combinatie tussen

 

1. wél voor kaders zorgen, anders blijven mensen zwemmen en zetten ze geen stappen (dus zo’n gekaderde tool is gewoon nodig)
2. tegelijkertijd mensen helpen om een kritische mindset te ontwikkelen, zodat ze zelf merken kunnen leren beoordelen.

 

Op dat laatste zal ik me vanaf nu meer gaan focussen. Want, heel eerlijk: zo’n tool ontwikkelen was een project an sich, maar ik ga – als eenling – niet kunnen garanderen dat hij altijd 100% klopt en up-to-date is. Ik wil dat je hem als een grove voorselectie gaat gebruiken en vervolgens zélf een merk beoordeelt voordat je er iets koopt. Lees hier hoe je de Merkenindex moet interpreteren (belangrijk om door te nemen!).

 

 

Shop | Style Edits

 

Net zo splinternieuw: de Shop! Ontstaan vanuit de grote vraag naar tips voor mooie t-shirts, jeans of zomerjurken. In de Shop stel ik ‘collecties’ samen van mijn favoriete items (van eerlijke merken) van het huidige seizoen. Zie het als een etalage, die doorlinkt naar de betreffende webshops. Ik heb al een aantal categorieën ingevuld om je een idee te geven en het concept te testen, maar na de lancering heb ik meer tijd om er écht goede ‘Style edits’ van te maken met een mooie, grote collectie. Ik zal ze zeer regelmatig updaten.

 

 

 

Brand Guides

 

Éindelijk is er een plek waar alle Brand Guides overzichtelijk te vinden zijn (wat een gedoe was dat hiervoor). Met het dropdownmenu (dat nog een mooier design krijgt) kun je sneller scannen en de mooiste merken ontdekken. Ik zie net dat de dropdown nog niet alle guides laat zien, dit wordt snel gefixt. Het is mijn plan om elke maand een nieuwe Brand Guide voor je te maken; momenteel werk ik aan de grote Wedding Wear Guide. Stay tuned… 🙂

 

Kortingscodes

 

Heb je iets moois op het oog? Check regelmatig de Kortingscodes pagina, waar je fijne actuele kortingscodes voor duurzame merken vindt (nieuwe codes worden altijd meteen toegevoegd!). Waarom kortingscodes? Nou, sommige duurzame merken verlagen soms hun prijsdrempel om nieuwe mensen kennis te laten maken met hun awesome producten. Win-win!

 

Toekomstplannen

 

Naast bovenstaande onderdelen komt er binnenkort een gedeelte voor ‘Workshops en cursussen’ én een pagina voor ‘Vacatures in de duurzame modewereld’. Zo hoop ik het voor jou nog gemakkelijker te maken om jezelf te ontwikkelen of om een baan te vinden in de duurzame mode. Je merkt het: ik wil hier echt een verzamelplatform van maken.

 

Nieuwe verdienmodellen

 

Aan deze nieuwe website zitten nieuwe verdienmodellen gekoppeld. Ik merk dat veel mensen mijn werk voor lief nemen en zich er niet van bewust zijn dat ik een geheel gratis platform aanbied (en dat zal altijd zo blijven). Zo’n ¾ van mijn werktijd (minimaal 30 uur in de week!) zet ik in om mensen gratis van informatie te voorzien. Daarnaast maak ik hoge kosten, zoals deze op maat gebouwde website, die ik zelf moet betalen. Dat doe ik met liefde, maar mijn nieuwe koers vraagt om een ander verdienmodel. Als ik tenslotte vaker inhoudelijke content wil maken, gaat dat af van tijd die ik gebruik om inkomsten te werven. Voorheen deed ik dat voornamelijk via merksamenwerkingen op Instagram. En hoewel ik heel graag mooie merken een podium geef, begint het te wringen om ze met hoge regelmaat bij je te pushen (en daarmee soms zelfs koophonger op te wekken).

 

Daarom heb ik besloten om meer met affiliatelinks te gaan werken en merken voor zichtbaarheid te laten betalen. Affiliatelinks zijn persoonlijke links van mijn website naar die van een merk. Als je via die link iets bestelt in de betreffende webshop, ontvang ik een kleine commissie over het bestelbedrag. Dat kost jou dus niks en het beïnvloedt niet wat jij ziet, maar wel wat ik verdien aan merken die ook goed aan mij verdienen. De eerste 3 maanden is een plekje in de Merkenindex gratis, maar daarna moeten merken hiervoor een fee gaan betalen. Dat vind ik niet meer  dan logisch; ze krijgen veel zichtbaarheid en omzet uit mijn (tot nu toe gratis!) werk en dat moet meer in balans getrokken worden.

 

Ook in Brand Guides zal ik meer met affiliatelinks gaan werken. Hiermee hoop ik uiteindelijk toe te werken naar een basissalaris, waarmee ik tijd koop om in ieder geval 30 uur per week jullie gratis advies te geven, onderzoeken te doen, inhoudelijke artikelen en misschien wel video’s te gaan maken. Wat je hiervoor terug krijgt is nog meer onafhankelijke, inhoudelijke content op zowel whensarasmiles.nl als Instagram (minder merksamenwerkingen en commerciële boodschappen). Om daar naartoe te groeien, heb ik jullie hulp nodig.

 

Mijn boodschap zal altijd blijven: “Koop alleen waar je echt verliefd op bent en wat je echt nodig hebt”. Maar áls je iets bij een merk koopt dat je via mij ontdekt, zou ik het ontzettend waarderen als je via een affiliatelink bestelt. Het kost jou niks extra’s; van dat bedrag betaalt een merk een kleine commissie aan When Sara Smiles voor de – verder gratis – zichtbaarheid. Voor iedereen eerlijk, toch? 🙂 Bekijk hier de pagina waarop je alle affiliatelinks vindt.

 

Voor nu wil ik je heel veel lees- en scrollplezier wensen op het nieuwe whensarasmiles.nl! Verwacht in de komende maanden nog veel meer toevoegingen en ook veel inspirerende artikelen. Ik krijg hier zoveel energie van!

 

Heel veel liefs, Sara

 

 

__________