Hoe duurzaam is Arket (2020 update)?
Dat H&M een fast fashionmerk is, weet iedereen wel. Maar toch roept H&M’s serieuzere dochter Arket bij veel mensen hele andere associaties op. Vraag een modeliefhebber naar waar Arket voor staat, en je hoort al snel woorden als ‘tijdloos’, ‘duurzaam’ en ‘ze doen het qua idealen wel beter dan H&M, toch?’ Maar klopt dat wel? Hoe duurzaam is Arket eigenlijk?
Begin 2017 betreedde Arket het modetoneel. Volgens grote modeplatforms als Vogue beloofde Arket een duurzaam, kwalitatief en transparant ‘markt’concept te worden. Ze prezen vooral de mate van transparantie van het merk, Arket was namelijk één van de eerste grote spelers die openlijk deelde in welke fabrieken z’n kleding werd geproduceerd. Ook op het gebied van materiaalgebruik kon met een handige zoektool gezocht worden – perfect als je alleen de items van biologisch katoen of Tencel wilt bekijken. In 2017, rot na de introductie van het merk, schreef ik al een artikel over Arket waarin ik vraagtekens zette bij de werkelijke transparantie. Inmiddels zijn we drie jaar verder en is er veel veranderd in de industrie. Je zou verwachten dat een merk dat zo de markt betreedt inmiddels weer veel nieuwe duurzame stappen heeft gezet. Reden genoeg om Arket weer eens onder de loep te nemen.
Arket heeft geen Sustainability Report of andere publieke achtergrondinformatie voorhanden waar ik uit kan putten
In dit artikel kijk ik naar Arket vanuit een kritisch consumentenperspectief. Omdat het merk geen Sustainability Report heeft (je wordt verwezen naar het algemene Sustainability Report van H&M Group, kunnen we niet zien hoe Arket het afgelopen jaar heeft gepresteerd en aan welke duurzaamheidsdoelen worden gewerkt. Sterker nog: dit betekent dat Arket exacte dezelfde duurzaamheidsstandaarden hanteert als H&M Group en dus geen spat duurzamer is.
Waar moet je op letten als je een merk op duurzaamheid checkt? Lees het in dit artikel hoe ik het aanpak.
Ik heb niet het idee dat Arket de afgelopen jaren veel stappen heeft gezet in duurzaam materiaalgebruik
Als ik mijn artikel uit 2017 erbij pak, lees ik dat Arket wel duurzame materialen gebruikte, maar ook veel niet-duurzame en synthetische materialen zoals polyester. Destijds had Arket in het zoekmenu uitgebreide zoekopties, waarbij je ook op materialen kunt zoeken. Inmiddels zie ik deze niet meer. Als ik op organic cotton zoek vind ik gelukkig veel items, maar ook als ik op cotton (dus zonder organic) of polyester zoek. Arket gebruikt dus zeker duurzame materialen, maar ook heel veel (nog meer) niet-duurzame (en synthetische) materialen. Als ik dit vergelijk met 2017, is het percentage volgens mij niet omhoog gegaan. Dat vind ik heel slecht. Wordt er dan helemaal niet geïnnoveerd?
Arket heeft geen materiaaloverzicht op de website. Als ik een aantal lagen verder klik, kom ik wel een pagina tegen die ‘Selected materials‘ heet, de enige materiaalpagina die ik op de website tegenkom. Opvallend hieraan is dat op deze pagina uitsluitend duurzame materialen worden uitgelicht, terwijl toch echt duidelijk is dat Arket ook heel veel niet-duurzame materialen verkoopt. Het weglaten van deze informatie en ervoor kiezen om incompleet te zijn voor een positiever imago, vind ik greenwashing. Foei, Arket. Dit maakt me echt een beetje kwaad.
Mijn laatste kritiekpunt over de materialen gaat over de informatievoorziening. Bekijk de afbeeldingen hieronder eens. Bij beide producten staat rechtsboven de tag ‘organic cotton’, maar bij de materiaalcompositie staat bij het ene product ‘organic cotton’ en bij het andere ‘cotton’. Betekent dit dat sommige producten onterecht een duurzaam tabje krijgen, terwijl ze dat helemaal niet zijn? Of is de materiaalcompositie foutief vermeld? Hoe dan ook, dit geeft onduidelijkheid.
De informatie over suppliers is summier en incompleet
Wat een goed vertrekpunt is, en waar de H&M Group überhaupt hard aan werkt, is dat Arket van elk product de producent (fabriek) publiceert op de website. Deze info is op elke productpagina als detail te vinden. Waar ik dan weer wél kritisch op ben, is dat er verder geen informatie over de producenten te vinden is. Wat heeft de consument aan slechts een naam? Bovendien gaat het hier vaak alleen om de cut-make-trim producent (naaifabriek) en wordt er geen informatie gedeeld over de producent van de grondstof (katoenboer), het materiaal of een partij die de stof verft en wast. Een productieketen bestaat uit veel meer partijen dan alleen de naaifabriek. Transparantie moet voor de hele keten gelden.
Een selectief (en positief geframed) beeld van de suppliers waarmee Arket samenwerkt
Arket heeft een ‘Our Suppliers’ page waar suppliers uitgelicht staan. Dat ziet er op het eerste oog heel goed uit, maar als je goed leest, zie je dat er staat: “This is a selection of the fabric suppliers, suiting mills and factories that we work with”. Ja, eh – hallo, een seléctie dus. En daar hebben we weinig aan. Het zou tenslotte goed kunnen dat Arket alleen de suppliers heeft geselecteerd die bijdragen aan hun duurzame en eerlijke imago. Als ik op willekeurige productpagina’s zoek wie de suppliers zijn, kom ik veel andere namen tegen. Waarom staan die fabrieken niet vermeld? Waarom staan überhaupt niet alle fabrieken waarmee Arket samenwerkt vermeld? Voor zo’n grote, invloedrijke speler is dat qua tijdsinvestering toch prima te doen?
Je begrijpt: ook op dit vlak ben ik kritisch, helemaal omdat Arket in 2017 op suppliersgebied als heel transparant in de markt werd gezet. Dat er in ruim drie jaar tijd niet eens extra info bij is gekomen en de suppliers list een incompleet beeld geeft, vind ik teleurstellend. Ik geloof zeker dat er suppliers tussen zullen zitten die onder eerlijke arbeidsomstandigheden produceren, en misschien doen ze dat wel allemaal – want: weet ik veel – maar met deze summiere en erg incomplete info kan ik niks. Dus moet ik kritisch blijven.
P.s. Als een product ‘made in Europe’ (of een specifiek Europees land) is, wil dat niet per definitie zeggen dat het onder eerlijke arbeidsomstandigheden is gemaakt. Ook in Europa vinden misstanden plaats. Lees in dit artikel dat ik eerder schreef, waarom.
Positief: een vrij tijdloze stijl en goede kwaliteit
Wat ik wel écht goed vind aan Arket, is dat het een vrij tijdloze, basic stijl hanteert. Hoewel ik zelf geen items van Arket heb, hoor ik goede verhalen over de kwaliteit en de pasvorm. Je kunt dus zeggen dat wanneer je hier een item koopt, het waarschijnlijk is dat je het lang en met liefde zult dragen. Dat is een belangrijk en ondergewaardeerd onderdeel van duurzaamheid. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat je toch (een keer) iets bij Arket koopt omdat je het heel mooi vindt en weet dat het lang meegaat.
Tijdloze items in de sale gooien is dan weer niet duurzaam
Dit is vooral een persoonlijk ding, maar ik kan er écht niet bij dat bijna alle merken tijdloze items in de sale gooien, terwijl ze het seizoen erop weer vrijwel dezelfde items lanceren. Dat vind ik allesbehalve duurzaam en als je jezelf als een tijdloos merk ziet, vind ik het niet meer dan logisch dat je een doorlopende core collection hebt van basics die nooit in de sale gaan en die je altijd blijft aanbieden. Wel meer merken doen dat, zoals Acne Studios met de klassieke Jensen boots. Nu is bovenstaande helaas de norm, en zelfs bij duurzame merken: ook een prachtig merk als Filippa K verkoopt superklassieke stukken voor de helft van de prijs. Toch wil ik het hier even genoemd worden, want deze manier van werken is allesbehalve duurzaam en volgens mij niet nodig om een gezond bedrijf te zijn. Sterker nog: ik geloof dat je positionering als duurzame speler veel sterker wordt als je een core collection aanbiedt.
Arket recyclet en dat is goed
Wat ik goed vind, is dat Arket oude kleding recyclet, in samenwerking met I:CO, een Sympany-achtig bedrijf (die van die kledingbakken). Klanten kunnen hun oude kleding inleveren en zij zorgen dat ze een tweede leven krijgen. De volledige opbrengst hiervan wordt gedoneerd aan de H&M Foundation en gebruikt voor sociale en milieuprojecten.
Conclusie
Bottom line ben ik teleurgesteld, vooral op het gebied van transparantie. Het feit dat slechts selectieve stoffen (a.k.a. de duurzaamste) en suppliers worden uitgelicht, nergens écht inhoudelijke achtergrondinformatie te vinden is, er geen Sustainability Report bestaat (aan een algemeen rapport van de holding heb ik niet zoveel) en Arket nog steeds veel niet-duurzame materialen gebruikt, maakt het voor mij niet interessanter dan elk ander kledingmerk. Sterker nog: Arket equals H&M Group en Arket hanteert qua duurzaamheid dus exáct dezelfde standaarden als H&M. Dat betekent dat ik nog geen reden heb om dit merk te kopen. En ik hoop dat ik die ooit wel ga hebben.
Fotocredits
Alle afbeeldingen bij het artikel zijn afkomstig van en eigendom van Arket.