Kritische blik
Mango’s duurzame collectie: Committed (greenwashing of niet?)

Mango’s duurzame collectie: Committed (greenwashing of niet?)

Het zat er natuurlijk al even aan te komen, aangezien alle grote modeketens anno 2017 íets van verduurzaming hebben te laten zien om nog serieus genomen te worden. Na H&M (de doorlopende Conscious collectie) en Zara (de Join Life collectie) is nu ook Mango overstag gegaan. De Spaanse megaketen lanceerde onlangs trots Mango Committed, de eerste “duurzame collectie”. Yes!!

De collectie die ik overigens prachtig vind, helemaal in mijn straatje…. WAUW bestaat uit 45 stukken, gemaakt van natuurlijke en duurzame materialen als biologisch (GOTS-gecertificeerd) en gerecycled katoen, gerecycled polyester (GRS – Global Recycled Standard – gecertificeerd) en Tencel. De stoffen zijn gekleurd met natuurlijke kleurmiddelen, aldus Mango. De kleding wordt geproduceerd in fabrieken in Portugal, Turkije en Marokko. So far, so good, zou je zeggen.

“We have carefully selected the materials and suppliers we wanted to work with, and it has been more or less planned at the same time as the rest of collections of the season. It’s a thoughtfully crafted collection for women and men featuring fashion pieces committed to environmental sustainability. (…) Mango has been working in different initiatives related to sustainability for many years now and this collection seemed like a natural step,” – Guillermo Corominas, communications director, in Vogue

Ondanks dat ik het prachtig vind, zitten er wat haken en ogen aan de duurzaamheid van de collectie. Het materiaalgebruik is fantastisch, maar hoe zit het met de milieu-impact van de productie, het transport en de arbeidsomstandigheden? Gevalletje ‘greenwashing’, of toch niet?

Maar voordat je nu een gat in de lucht springt (ik heb zelf ook die neiging; er is letterlijk niks dat ik niet in mijn kast zou willen hebben), wil ik je nog wel even scherp houden. Want het mag dan fantastisch nieuws zijn dat Mango aan het verduurzamen is (en dat juich ik ook alleen maar toe!!!); er zitten wat haken en ogen aan deze collectie die een beetje greenwasherig overkomen. Zo vind ik het opvallend dat de productielanden in elk persbericht worden genoemd, als een soort trots (“deze collectie is in Portugal, Marokko en Turkije geproduceerd, en niet in India of Bangladesh!”). Dat klinkt ergens positief, natuurlijk. Maar dat zegt helemaal niks over de arbeidsomstandigheden, want in Turkije en Marokko vinden ook erbarmelijke arbeidsomstandigheden plaats – en ook kinderarbeid is er niet uitgesloten (weet je nog dat in 2016 aan het licht kwam dat Syrische vluchtelingen onder slechte omstandigheden in kledingfabrieken in Turkije werkten?). De suppliers zijn “carefully selected”, wat natuurlijk ook helemaal niks zegt. Misschien zijn ze wel voorzichtig geselecteerd op lage productiekosten, weten wij veel. Zo zie ik her en der meer holle frases:

“Our corporate social responsibility department has been working closely with the design team to ensure that the results meet the level of quality and sustainability planned for this collection.” – Guillermo Corominas, communications director, in Vogue

Ik lees vooral veel blabla en weinig concreetheid. Ook is er niks bekend over hoe milieubelastend de productie en het transport eigenlijk is geweest. En vaak zegt dat al genoeg. Bovendien kondigde Mango vorig jaar aan de prijzen te gaan verlagen en daarnaast is de keten steeds sneller en vaker collecties gaan produceren. Deze factoren schuren natuurlijk een beetje met de gedachte dat Mango écht aan het verduurzamen zou zijn: de prijs van faster, cheaper fashion wordt altijd door iets of iemand betaald. Met andere woorden: hoewel ik het een prachtcollectie vind en ik het goed vind dat Mango überhaupt duurzame materialen is gaan gebruiken, probeer ik kritisch te blijven. Een aantal kenmerken van greenwashing leg (zie “Alles over Greenwashing”) lijkt namelijk aan de orde. Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit een mooie stap in de juiste richting is, die een groot publiek kan aanmoedigen om nét die betere keuze te maken. Maar toch heb ik meer nodig dan een P.R.A.C.H.T.I.G.E. collectie en een paar mooie woorden. Way to prove, Mango… but go on, go on 🙂

 

81065615_01-81075615_05

33012c945f087a050d261a74be2ad280

81055615_05-99999999_01

3

81055615_05-81005620_99

2

83015617_08-99999999_01

1

C5xKvDqVMAU33gn

Beelden: Mango
Bronnen: VogueEdie, Refinery29, Fashion United