Kritische blik
Wat zegt het B Corp keurmerk over hoe duurzaam een kledingmerk is?

Wat zegt het B Corp keurmerk over hoe duurzaam een kledingmerk is?

“B-wát?”, hoor ik je zeggen. Toch komt de term je misschien bekend voor als je met duurzame mode bezig bent. Steeds meer bedrijven krijgen namelijk het B Corp keurmerk (zoals Sézane, Chloé en Ace and Tate, onlangs), dat als duurzaam bekend staat. Is een merk B Corp certified? Dan geldt dat voor veel bewuste consumenten als een duurzaamheidsvinkje. “Check, hier mag ik kopen”. Maar als je verder vraagt, blijkt dat veel mensen helemaal niet zo goed weten wat het precies inhoudt. Tijd om het uit te zoeken: wat zegt het B Corp certificaat nou eigenlijk écht over hoe duurzaam een kledingmerk is?

 

Veel bekende pioniers dragen het B Corp keurmerk

 

Wereldwijd zijn er zo’n 3600 bedrijven B Corp gecertificeerd, waaronder veel pionierende verduurzamers die je waarschijnlijk wel kent. Denk aan Mud Jeans, Organic Basics, Ben & Jerry’s, Innocent, O My Bag, Myomy, Naïf, TOMS, Seepje, Yoni, Fairphone, Tony’s Chocolonely, Veja en Patagonia. Omdat het keurmerk erg populair is en voor veel consumentenvertrouwen zorgt, willen steeds meer merken het ontvangen. Zoals je hierboven las, treden ook steeds meer niet-als-duurzaam-bekend-staande merken tot de B Corp familie. Neem bijvoorbeeld het Franse Sézane, dat op Good On You een ‘Not good enough’-beoordeling krijgt. Hetzelfde geldt voor Chloé – wist jij dat ze zo goed bezig waren? Ook las ik dat het populaire kledingmerk Ganni momenteel hard bezig is om B Corp te worden.

 

Hoe zit dat precies? Allereerst moeten we natuurlijk weten wat het B Corp keurmerk inhoudt.

 

 

 

 

Wat is het B Corp keurmerk?

 

B Corp staat voor Benefit Corporation. Simpel gezegd is het een keurmerk voor bedrijven die met hun product of dienst bijdragen aan een betere wereld. Sommigen zeggen dat je het kunt vergelijken met het Fairtrade of Eko-keurmerk, maar dan niet voor producten, maar voor bedrijven. Volgens Voor De Wereld Van Morgen, het online inspiratieplatform van duurzame bank ASN, kun je met het B Corp keurmerk “aan je klanten bewijzen dat binnen jouw bedrijf sociaal en duurzaam ondernemen centraal staat.” Het is in het leven geroepen door non-profitorganisatie B Lab, dat zich inzet om bedrijven als ‘business for good’ in te zetten.

 

Je ontvangt het B Corp keurmerk alleen wanneer je in elk onderdeel van jouw bedrijfsvoering goed scoort op vijf pijlers: bestuur, milieu, werknemers, klanten en gemeenschap. Hierin verschilt B Corp van andere keurmerken, die zich vaak focussen op één specifiek deel van het productieproces.

 

Klinkt goed. Maarreh…

 

 

 

 

Hoe word je een B Corp?

 

Even simpel gezegd: je wordt een B Corp door het B Impact Assessment (hier kun je de vragen gratis bekijken) met minimaal 80 punten (van de 200) af te ronden. Dit is een lijst met 150 vragen over elk onderdeel van jouw bedrijf. Klinkt misschien makkelijk, maar in de praktijk schijnt het een pittige, arbeidsintensieve kluif te zijn: je moet concreet, meetbaar antwoord hebben op héél veel vragen. Zoals: pakt jouw product of dienst een sociaal of economisch probleem aan voor of via je klanten? Wat is het totale energieverbruik in de afgelopen 12 maanden? Wat is het laagste salaris in het bedrijf, berekend op uurbasis? Hoe werk je met stagiairs, personeelswerving en gezondheids- en wellnessprogramma’s voor werknemers? Het schijnt allesbehalve gemakkelijk te zijn om door dit intense proces heen te komen en je moet goed op de hoogte zijn van alles wat in je bedrijf speelt. Je hebt tenslotte heel veel informatie nodig.

 

Vervolgens rolt uit die test een score, die bepaalt of je toegelaten wordt. Heb je minimaal 80 punten gehaald? Dan volgt een check of je aan alle wettelijke eisen voldoet en word je door B Corp’s analysten gevraagd of je aanvullend documentatie wilt opsturen. Is dat ook check? Pas dan wordt er getekend. Goed om te weten: elk jaar moet je het assessment opnieuw invullen, en daar komt weer een nieuwe score uit (anders zou het wel heel makkelijk zijn: hoppa, je bent binnen en hoeft geen moeite meer te doen).

 

Je betaalt een toelatingsfee, maar daar krijg je wel wat voor terug

 

Vervolgens betaal je een jaarlijkse certificerings-fee, gebaseerd op de hoogte van jouw omzet. Stel dat je minder dan $150.000 omzet per jaar draait, betaal je jaarlijks $1000 fee om het certificaat te mogen gebruiken. Als je tussen $750.000.000 – $ 999.999.999 omzet draait (holy shit!), is dat $50.000. En daar zit van alles tussenin (bekijk de rates hier). Daarnaast bestaat er een speciale start-up regeling.

 

Die fee betaal je overigens niet zomaar. Je krijgt er niet alleen het gebruik van het B Corp certificaat voor. Met de inkomsten wordt het afnemen van de brand assessments betaald, technologische tools waarmee merken hun impact nog meer kunnen vergroten (zij krijgen hier met een certificaat toegang toe) en een wereldwijde waardevolle community waarin bedrijven andere bedrijven kunnen ontmoeten en ideeën kunnen uitwisselen.

 

 

Waarom is het voor bedrijven interessant om een B Corp te worden?

 

Voor bedrijven is het erg interessant – en ook steeds interessanter! – om een B Corp te worden. Allereerst zien we dat consumenten veel vertrouwen hebben in bedrijven die kunnen aantonen dat ze bewust bezig zijn. Laat B Corp die status nou precies hebben… Dus hiervoor geldt éigenlijk hoe ik dit artikel begon: “Ben je B Corp? Dan koop ik bij je, want blijkbaar ben je duurzaam”. En dat is heel veel waard in het huidige merken- en medialandschap, waarin iedereen steeds sceptischer wordt en greenwashing veel voorkomt. Het is dus een steeds belangrijkere bewijstool aan het worden. Dan komt daar nog eens bij dat er – ook in de mode – slechts weinig duurzaamheidskeurmerken bestaan. Aangezien consumenten steeds meer op zoek gaan naar bewijs en zekerheid, zoeken ze naar houvast. B Corp biedt hen dit.

 

Daarnaast zien bedrijven B Corp als een externe, onafhankelijke partner die hen holistisch helpt in het verder verduurzamen van hun bedrijf. Aangezien er op alle vlakken wordt beoordeeld, wordt er tenslotte goed in kaart gebracht waar het nog beter kan.

Hoe blijf je een B Corp?

 

Zoals hierboven al gezegd: je wordt eerst member door het Impact Assessment in te vullen. Vervolgens  toegelaten bedrijven op elk moment gevraagd worden om (bijvoorbeeld nieuwe versies van) documenten aan te leveren. Middels een terugkerend hercertificeringsproces wordt gecheckt of ze nog steeds doen wat ze claimen te doen. De resultaten van al deze  checks worden gepubliceerd in een B Impact Report. Zo worden bedrijven aangespoord om zich continu te blijven verbeteren. Bekijk de meest recente van Dopper hier.

 

 

 

 

Wat zegt een B Corp keurmerk nou écht over de duurzaamheid (en arbeidsomstandigheden) van een bedrijf?

 

“Oké, leuk”, hoor ik je denken, “maar kan ik er als consument dan ook écht van uit gaan dat een B Corp een duurzaam bedrijf is?”. Die vraag moet ik genuanceerd beantwoorden. Zoals ik al zei, is het B Corp certificaat geen vinkje ‘superduurzaam’ dat wordt afgevinkt. Een toelating betekent een kickstart van een continu proces van verbetering, waarbij bedrijven worden aangespoord om een steeds hogere score te behalen. Zie het dus meer als een indicatie van hoe ver een merk is. Je kunt de score van elk merk overigens op de website bekijken. Omdat bedrijven jaarlijks worden herbeoordeeld, moeten ze dus wel aan het minimum blijven voldoen. En aangezien dat vrij hoog begint, mag je er zeker van uit gaan dat een bedrijf op alle duurzaamheidsvlakken redelijk tot goed scoort.

 

Tegelijkertijd werkt het voor consumenten natuurlijk verwarrend dat een bedrijf misschien B Corp gecertificeerd is, maar tegelijkertijd op andere platforms níet zo goed gescoord wordt. Zo komt Patagonia wel eens negatief in het nieuws op het gebied van arbeidsomstandigheden (zoals hier). En krijgt het Franse Sézane dus een vrij negatieve ‘Not good enough’-rating op de duurzame mode-app Good On You. Voor jouw beeld: dat is even hoog als fast fashiongigant Zara en lager dan H&M.

 

Dus ja, waar mag je dan van uit gaan? Bottom line kun je er wel van uitgaan dat elke B Corp goed bezig is op het gebied van duurzaamheid en arbeidsomstandigheden. Ze zijn tenslotte toegelaten. Ik zou dan ook zeker B Corps kunnen kopen. Bovendien is het voor – vooral grotere – modebedrijven moeilijk om 100% de controle hebben over hun productieproces en wat er aan de suppliers side achter de schermen gebeurt. Ik hoor steeds vaker, ook bij idealistische merken die ik persoonlijk ken: misstanden kunnen in principe (helaas) altijd plaatsvinden. Het gaat er vooral om wat je eraan dóet als merk. Hoe hecht de banden met je producenten zijn en hoe je samen met hen werkt aan verbetering.

 

Sézane is overigens voor het laatst door Good On You beoordeeld in april 2020. Het bedrijf is pas onlangs B Corp geworden, dus misschien (waarschijnlijk!) is er in de tussentijd wel heel veel verbeterd. Daar durf ik op te vertrouwen. Det dus op als je bedrijven scant: hoe betrouwbaar is informatie en van wanneer dateert het?

 

Ik durf het B Corp certificaat met al deze informatie als leidraad te nemen voor hoe ik naar bedrijven kijk. Is een bedrijf B Corp? Dan heb je bewijs dat het goed bezig is. Punt.

 

 

 

 

 

 

Fotocredits:

De foto’s bij dit artikel zijn campagnebeelden van B Corp gecertificeerde merken: (van boven naar beneden) Chloé, (header), Sézane, Organic Basics, O My Bag, Ace and Tate.