Greenwashing
Greenwashing rapporten doe je nu via de Dutch Sustainable Fashion Circle (= ik)

Greenwashing rapporten doe je nu via de Dutch Sustainable Fashion Circle (= ik)

Goed nieuws: vanaf nu kun je fashion related greenwashing rapporteren aan de Dutch Sustainable Fashion Circle. Zie je een campagne, slogan of een andere uiting die niet door de beugel kan? Vul dan dit formulier in en wij pakken het voor je op!

 

Het is een doorn in het oog bij duurzame merken en instanties: greenwashing. En terecht, want het komt vaker voor dan men denkt. Zo publiceerde Changing Markets in 2021 het onderzoeksrapport Fossil Fashion, waaruit bleek dat 59%(!) van de onderzochte bedrijven ongefundeerde claims maakt. Middels valse claims, beelden die duurzame associaties oproepen, vage teksten en soms zelfs keihard liegwerk misleiden ze nietsvermoedende mensen om voor hen te kiezen.

 

Greenwashing is gevaarlijk, want het leidt tot verwarring over welke merken en producten werkelijk duurzaam zijn en welke niet. Helemaal omdat grote fast fashion veel meer geld en zichtbaarheid hebben om de massa te bereiken, in tegenstelling tot de echt duurzame koplopers. Mensen met weinig kennis over duurzaamheid geloven merken snel – helemaal als ze er graag kopen. Ook maakt het mensen sceptischer naar claims van écht duurzame merken.

 

Greenwashing rapporteren heeft ZIN – alleen niemand weet waar het kan

 

Het is dus belangrijk dat greenwashing wordt aangepakt. In Nederland zijn er twee instanties die daarvoor zorgen: de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Reclame Code Commissie (via Stichting Reclame Code). Via de Reclame Code Commissie heb ik onlangs mijn Primark greenwashing case gewonnen(!). Voor mij was dit hét bewijs dat je het zin heeft om je uit te spreken tegen greenwashing. En als iedereen dit doet – ik ben ook ‘maar’ een eenling – kunnen we met elkaar ZOVEEL bereiken. Er is alleen één probleem: bijna niemand doet het. Mensen hebben geen idee waar ze het kunnen rapporteren en bovendien schatten ze zichzelf heel laag in (“wat weet ik nou?”). Ik herken het, want ik was ook zo.

 

Greenwashing rapporteren kan nu bij ons!

 

Nu komt daar verandering in. Sinds oktober 2023 ben ik onderdeel van de Dutch Sustainable Fashion Circle, een activistisch mode-collectief dat verschillende disciplines samenbrengt om te vechten voor een betere mode-industrie.

 

En vanaf nu kun je greenwashing aan ons rapporteren. Zie je een campagne, slogan of een andere communicatie-uiting ziet waarvan je twijfelt of het wettelijk wel mag, vul je dit formulier in en vervolgens doen wij onderzoek naar de claim. Wij duiken inhoudelijk de diepte in bij het merk, dus vinden wij de claim inderdaad misleidend, en we checken of er gebruik is gemaakt van andere vormen van misleiding.

 

Als we je klacht gegrond vinden, sturen wij deze direct door naar de Autoriteit Consument en Markt. Zij willen namelijk heel graag dat meer mensen greenwashing rapporteren en kunnen ook echt sancties opleggen als het nodig is. Met succes: onze eigen ACM heeft ervoor gezorgd dat H&M in 2022 stopte met de wereldwijde Conscious lijn. Een enorme mijlpaal!

 

Zo doen wij het voorwerk voor de ACM, en verlagen we de drempel voor jou om greenwashing te rapporteren. Doe dit ook écht. Als ik Primark aan kan, kunnen we met z’n allen ZOVEEL bereiken.

 

Greenwashing rapporteren (formulier)

 

 

Over de Dutch Sustainable Fashion Circle (via HERO)

 

De Dutch Sustainable Fashion Circle is een groep mode-activisten die onafhankelijk strijdt voor een rechtvaardige en duurzame mode-industrie. Samen met Kiki Boreel, Rashi Agarwal, Claudia Angeli en Rachel Castillo werken we aan belangrijke thema’s, zoals de strijd tegen greenwashing en betere wet- en regelgeving voor eerlijke arbeidsomstandigheden. Dat deden we al, los van elkaar, maar via het support van Hero kunnen we eindelijk meer uren vrijmaken voor dit belangrijke werk.

 

Hero is de eerste abonnementsdienst waarmee je rechtstreeks kunt investeren in campagnevoerders om klimaatwetten namens jou te versnellen. Zo kun je als burger invloed uitoefenen door uren vrij te maken voor mensen die vechten voor wat jij belangrijk vindt. Veel mensen beseffen niet dat het grootste deel van ons werk onbetaald is (zelfs 4/5 van mijn uren, gok ik).

 

We willen graag nog meer anti greenwashing cases bouwen (waarmee we fast fashion giganten ook echt op de knieën kunnen krijgen!), grootschalige voorlichtingscampagnes organiseren, lobby’en met het bedrijfsleven en de politiek, workshops en events organiseren, en nog veel meer.

 

Maar daar hebben we wel jouw help voor nodig. Vanaf €6 per maand support je de Dutch Sustainable Fashion Circle. In ruil daarvoor krijg je exclusieve behind the scenes content, Q&A’s, early access tot onze evenementen en direct contact (en lessen!) met de circle via ons besloten Instagram account. DANK!

 

Support ons hier!

 

 

__________

 

 

Foto Kiki en Sara Laura van der Spek

 

 

Tikkie link

 

Heeft mijn platform jou geholpen in je duurzame modereis? Via deze Tikkie link kun je een symbolische lunch of koffie voor me betalen, die mij extra tijd geeft om te investeren in nieuwe onderzoeken, guides en artikelen. Ontzettend bedankt! Liefs, Sara

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂