Kritische blik
Hoe duurzaam is Samsøe & Samsøe (nou echt)?

Hoe duurzaam is Samsøe & Samsøe (nou echt)?

Samsøe & Samsøe is populair. Veel mensen hebben wel iets van dit populaire Scandinavische merk in hun kast hangen (en ook ik liep er vroeger in rond!). Want ja, mooi pasvormen, edgy en stijlvol design en een vrij tijdloze uitstraling. De prijzen zijn niet fast fashion goedkoop, maar voor veel mensen wel te betalen. Maar toen ik bewuster ging kopen, keek ik nooit meer naar dit merk om. Tót ik jullie op Instagram vroeg welk merk jullie graag geanalyseerd wilden hebben. Jullie kozen en masse voor Samsøe & Samsøe, dus here we go: hoe duurzaam is Samsøe & Samsøe nou eigenlijk?

 

Voordat je dit artikel leest…

 

In dit artikel onderzoek ik hoe Samsøe & Samsøe presteert op het gebied van duurzaamheid. Voordat je verder leest: ik ben geen duurzaamheidsonderzoeker en ook geen CSR (Corporate Social Responsibility) expert. Dat kun je zien als een gemis voor de inhoud. Toch vind ik dat ik als consument niet álles van beleid zou moeten weten om een goed beeld te krijgen van wat een merk doet. Als je wilt dat bewuste consumenten bij je kopen, moet je ze goed kunnen meenemen in jouw verhaal. In je keuzes, afwegingen en ambities, maar ook in bewijs en door wie en hoe je collectie wordt gemaakt.

 

Transparantie en toegankelijkheid daarin (zodat iedereen het begrijpt en zelf de keuze kan maken om wel of niet voor jou te kiezen) vind ik ontzettend ondergewaardeerd in merkcommunicatie. Dus schrijf ik hier lekker wél over (want ook: niemand doet het). Lees dit artikel als een merkanalyse vanuit kritisch consumentenperspectief. Ik heb gekeken naar de belangrijkste media-uitingen van het merk zelf (o.a. Instagram), het laatste CSR Report, de webshop en de How We Care pagina.

 

 

 

 

Zo analyseer ik merken op duurzaamheid

 

Als ik merken analyseer, kijk ik altijd eerst even kort rond op de website. Waar ik op let: in hoeverre is duurzaamheid geïntegreerd in het narratief? Bij Samsøe & Samsøe lees ik in eerste instantie niks over duurzaamheid, zowel op Instagram als op de website. Maar dat hoeft niks te zeggen! Soms focust een idealistisch merk expres niet op idealen in communicatie omdat het zich – niet nadrukkelijk als duurzaam wil profileren en zich – wil kunnen meten met ‘reguliere’ (= naar woord!) kledingmerken.

 

Ik klik random wat producten aan. Op deze productpagina’s check welke achtergrondinformatie er over de kleding wordt gedeeld. Bij ‘Details & care’ zie ik dat er veel duurzamere materialen worden gebruikt, en dat hierbij ook betrouwbare certificeringen worden vermeld. Als er katoen is gebruikt, gaat dat om GOTS gecertificeerd katoen, als er wol wordt gebruikt, is dat betere wol via de Responsible Wool Standard. Ik zie ook producten gemaakt van polyester en viscose, maar toch. Ik kom veel goede materialen tegen en dat is goed nieuws.

 

Verder wordt er op productpagina’s helaas niks gezegd over waar elk product wordt gemaakt; het blijft bij materiaalgebruik. Dat vind ik jammer, hoe weet je dan wat je koopt?!

 

 

Veel commitments en veel policydocumenten, maar weinig concreet en toegankelijk bewijs

 

Ik check de How We Care pagina, die begint met dat Samsøe & Samsøe super bewust in de wedstrijd staat. Het merk is toegewijd aan de wereld, doet aan mindful manufacturing en is het bewijs dat style en sustainability goed samengaan. Er volgt een flinke lijst aan commitmens en links naar Policydocumenten op allerlei vlakken. Als CSR manager zou ik waarschijnlijk precies weten wat ik ermee zou moeten, maar als consument voel ik me een beetje afgescheept. Waarom staat er niet gewoon toegankelijk uitgelegd hoe het merk duurzaam te werk gaat? Waarom kan ik niet gewoon een mooie suppliers list vinden, met data en visuele factory tours die transparant aanvoelen? En die bovendien (enigszins) bewijzen dat de kleding daar wordt gemaakt onder goede arbeidsomstandigheden? Ik klik een aantal Policies aan, zoals de Child Labour Policy en de Human Rights Policy. Hier vind ik documenten met daarin regels die zijn opgesteld om kledingwerkers goed te behandelen. Maar ik ben niet gek: dat zegt niks over wat er daadwerkelijk gebéurt. Enneh… ik heb nog steeds niks gelezen over wie en waar de kleding wordt gemaakt. Nope, I ain’t satisfied yet

 

Hopelijk vind ik meer informatie in het CSR Report (2020), want tot nu toe ben ik niet verzadigd

 

In de hoop om betere informatie te vinden, besluit ik in het CSR Report (2020) te duiken. Eigenlijk wil ik het merk al afschrijven, want ik vind dat ze met betere informatie moeten komen. Moet ik als consument écht eerst in de diepere materie duiken, ja?! Helaas zie ik dat er in het Report veel mooie woorden worden gebruikt. Daar ben ik een tikkie gevoelig voor; ik ben meer Team Doe Maar Bescheiden, Maakt Je Sympathieker En Geloofwaardiger. Ik lees mooie, algemene zinnen die voorzichtige woorden bevatten, maar toch suggereren dat duurzaamheid, transparantie en bewust ondernemen in the core zitten van alles dat het merk doet. Ik ken dit soort teksten; ik zie ze overal. Vooral bij niet-duurzame merken, trouwens.

 

In het Report lees ik over S&S’s duurzame ambities met betrekking tot materialen. Ik ben blij om te lezen dat Samsøe & Samsøe veel duurzamere materialen gebruikt, en dat bij katoen, wol, dons en leer met gecertificeerde grondstoffen wordt gewerkt, en dat er ook steeds meer Tencel en EcoVero wordt gebruikt. Het is S&S’s ambitie om in 2024 uitsluitend verantwoordelijke materialen te gebruiken en het zie er naar uit dat dit best gehaald kan worden. Dat is goed nieuws.

 

 

Geen enkele concrete informatie over producenten

 

Op het gebied van People blijf ik onverzadigd. Ik lees eerst vooral veel over het goed behandelen van (directe) werknemers. Dat er uit een enquête kwam dat werknemers heel tevreden zijn en lang bij het merk blijven werken. Dat er een uitgebreide diversiteitspolicy is. En dat er uitsluitend wordt samengewerkt met goede partijen. Maar ik lees geen énkel bewijs. Geen enkele concrete informatie over suppliers. En voor een merk dat zich transparant noemt, begin ik die mooie woorden nu wel echt zat te worden.

 

Het woord ‘transparantie’ lijkt een loze term

 

Op het gebied van productontwikkeling gebeuren er wel goede dingen. Zo worden samples gereduceerd door met een 3D-programma te gaan werken. Samsøe & Samsøe werkt momenteel aan circulaire oplossingen en het verlengen van de lifecycle van z’n kleding. Ook kijkt het merk naar het reduceren van CO2-uitstoot. Net als ik m’n oordeel klaar heb, kom ik uit bij het laatste gedeelte van het Report. Hoewel ik dacht dat suppliers onder ‘People’ zouden vallen, valt het bij S&S onder het laatste kopje, ‘Partners’. Het merk werkt samen met 85 fabrieken, verspreid over 10 landen over de hele wereld (geen idee welke landen, dat staat er niet). In 2020 had het van 88,3% van alle Tier 1,2 en 3 suppliers alle gegevens in kaart. S&S zegt dat in 2020 43,5% van alle Tier 1 fabrieken (het cut-make-trim-gedeelte van het productieproces: waar de kleding in elkaar wordt gezet) is ge-audit door een onafhankelijke partij. Het merk wil hier in 2021 70% van maken. Er wordt wel naar gestreefd om productie minder vaak in landen als China en vaker in Europese landen ‘die actief investeren in de UN Development Goals” te produceren. Dat klinkt allemaal heel goed maar gezien ik nog stééds niet weet hoe het merk samenwerkt met z’n (en welke) suppliers, begin ik het echt zat te worden. Dat je zelf je fabrieken in kaart hebt, maar niet met de buitenwereld deelt, IS GEEN TRANSPARANTIE.

 

Ik ben niet overtuigd: veel mooie woorden, heel weinig bewijs

 

Dat was het zo’n beetje. Het is goed om te lezen dat Samsøe & Samsøe toewerkt naar meer inzicht in z’n eigen productieketen. Maar laten we eerlijk zijn: éigenlijk zou dat een hygiënevoorwaarde voor elk merk moeten zijn en geen duurzame ambitie waar je trots over vertelt. Overall is mijn mening over Samsøe & Samsøe nog steeds niet positief. Ik zie een ‘standaard’ merk dat niet meer doet dan andere merken. En dat zeker niet duurzamer bezig is. Er worden goede stappen gezet, maar als bewuste consument investeer ik mijn geld liever in merken die veel meer stappen zetten en minder mooie woorden gebruiken. Ik ben zéker niet overtuigd. Jij?

 

 

Meer merkanalyses lezen?

 

Lees alle artikelen hier

 

 

 

 

Fotocredits
alle foto’s bij dit artikel zjn afkomstig van en eigendom van Samsøe & Samsøe.

 

 

__________