Merkanalyses
Hoe duurzaam is Stieglitz?

Hoe duurzaam is Stieglitz?

Het is één van de populairste merken die ik ken. De felle prints, funky flares, zwierige jurken en kleurrijke oversized tees… Stieglitz is uitgesproken in alle opzichten. Style wise, dan. Want hoe zit het eigenlijk op het gebied van idealisme? Hoe duurzaam is Stieglitz?

 

Ik heb Stieglitz altijd al interessant gevonden, maar het merk kwam pas écht op m’n radar toen ik zwanger werd. In mijn zoektocht naar mooie zwangerschapskleding werden de flared leggings me al snel aangeraden. De ultieme zwangerschaps hack: de elastische band rekt ontzettend mee, waardoor ik mijn twee leggings tot week 39 heb kunnen dragen (al begonnen ze toen wel écht krap te worden; logisch). Ik word blij van de collectie: het is vrolijk, vrouwelijk en bést a little extra.

 

Maar hoe duurzaam is Stieglitz? Niet alleen ik, maar ook jullie vroegen het je af. Dus dook ik in het merk. Met de huidige informatie op de website en wat kort mailcontact met ze, zijn dit mijn bevindingen.

 

 

 

 

 

 

Hoe duurzaam is Stieglitz?

 

Hoe ik merken op duurzaamheid check

 

Als ik meer wil weten over hoe duurzaam een merk bezig is, gebruik ik altijd de eigen website/webshop als basis. Die geeft tenslotte de wereld van een bedrijf weer, en ze kunnen er alles op kwijt dat ze belangrijk vinden. Dat laatste vertel ik je bewust, want ik vind het de verantwoordelijkheid van merken om consumenten eerlijk en volledig te informeren over hun werkwijze. Op basis daarvan kunnen wij goed beslissen of we het merk willen supporten. Als iets niet op de website wordt vermeld, betekent dit óf dat het merk dit niet belangrijk vindt, óf dat het deze info niet wil delen, óf denkt dat klanten het niet interessant vinden (wat me trouwens sterk lijkt). Zo simpel is het.

 

Als ik informatie op de website mis, mail ik het merk altijd voor verduidelijking. Het soort antwoord dat ik krijg – uitgebreid en diepgaand of juist afwimpelend – zegt veel over het merk (en natuurlijk kun je net de verkeerde medewerker treffen, maar een écht idealistisch merk zorgt ervoor dat communicatiemedewerkers alles weten over hun duurzame keuzes!). Tot slot Google ik het bedrijf en kijk ik of er nieuws- of blogartikelen oppoppen die hen noemen. Dat neem ik allemaal mee. En tot slot check ik regelmatig de Good On You app, al staat Stieglitz daar niet op.

 

 

 

Wat zegt de website van Stieglitz over duurzaamheid en eerlijke productie?

 

Als je de website van Stieglitz bezoekt, is duurzaamheid niet het eerste dat in je opkomt (hoeft ook niet). De merkwereld focust zich op stijl, expressie en kopen (logisch, want het is een webshop). Via het menu kom ik uit op de Responsibility page, die uiteengezet is in People, Planet en Product. Helaas – en dat vind ik echt jammer – is daar maar weinig informatie te vinden.

 

Wat Stieglitz doet op het gebied van productontwikkeling (Product)

 

Onder het kopje Product vind ik slechts enkele zinnen. Stieglitz schrijft dat hun producten trends overstijgen (ben ik het niet helemaal mee eens), dat ze zijn ontwikkeld om een leven lang mee te gaan (de flares zijn van goede kwaliteit, maar na m’n zwangerschap waren beide producten wel echt aan vervanging toe) en zijn ontwikkeld om jou in je kracht te zetten. Liever had ik hier ook meer gelezen over hoe in het ontwerpproces bewuste keuzes worden gemaakt. Bijvoorbeeld door met kleine batches te werken om overproductie tegen te gaan, als dat zo is. Daar weet ik nu niks over en aangezien vrijwel alle producten van Stieglitz aan het einde van het seizoen in de uitverkoop gaan, ga ik daar niet van uit. Ik heb het idee dat er best veel blijft liggen.

 

Wat Stieglitz doet op het gebied van milieu-impact (Planet)

 

Onder het kopje Planet vind je enkele zinnen over materialen. Stieglitz zegt te streven naar duurzaam materiaalgebruik (vind ik een vage zin). Het merk heeft momenteel 82% van de viscose, waar de leggings van waren gemaakt, vervangen door EcoVero. Dat is een mooi materiaal, gemaakt van duurzaam verkregen houtpulp. Een hele goede stap, dus. De meeste tees zijn gemaakt van GOTS gecertificeerd biologisch katoen. Volgens Stieglitz zijn alle tags gemaakt van gerecyclede materialen. Ook zegt het merk dat 87% van de producten worden gemaakt in BSCI Grade A fabrieken, wat wil zeggen dat ze focussen op goede arbeidsomstandigheden. Dat is goed nieuws, maar dat ene zinnetje wordt nergens verder uitgelegd of onderbouwd. En dat brengt me bij het volgende punt…

 

Wat Stieglitz doet aan eerlijke arbeidsomstandigheden (People)

 

Ook op het gebied van arbeidsomstandigheden is vrijwel geen informatie te vinden. Zo jammer. De People page vertelt in slechts enkele zinnen dat Stieglitz een trots, door vrouwen geleid bedrijf is, dat de vrouw in haar kracht zetten centraal staat en dat culturen over de hele wereld worden gerespecteerd en worden gezien als bron van empowerment. Over arbeidsomstandigheden staat dat er geen kinderarbeid plaatsvindt in de productieketen en dat alle werknemers een eerlijk en leefbaar loon krijgen (dat is letterlijk álle info, bijna in dezelfde hoeveelheid woorden). Deze twee zinnetjes staan verder nergens uitgelegd of onderbouwd. Zonde en heel slecht. Ook vind ik nergens op de website meer informatie over waar, hoe en door wie de collecties worden geproduceerd. En door het gebrek aan transparantie komen deze claims een beetje vaag en greenwasherig over (waarmee ik niet wil zeggen dat dat zo ís).

 

Wat me wél goed stemt, is de samenwerking met Saheli Women. Stieglitz maakte deze lente een collectie jurken samen met dit prachtige eerlijke, inclusieve en women empowering productie-atelier in India. Ik ken ze vooral via Zazi Vintage (prachtig en vooral heel eerlijk merk!), dat al lang met ze samenwerkt. Van deze samenwerking weet ik dus dat-ie onder eerlijke – en inderdaad empowering – arbeidsomstandigheden is verlopen. Het feit dat Saheli Women met ze samenwerkt, stemt me positief over de overige productie. Maar zeker weet ik het niet.

 

 

 

Een terugkerende conclusie: het belang van transparantie

 

Overall vind ik dat Stieglitz op de huidige website ontzettend weinig deelt over duurzaamheid. Zo weinig, dat je je überhaupt gaat afvragen of het bedrijf daar wel echt mee bezig is: de informatie is summier en nooit onderbouwd. En ook als ik goed zoek, kan ik maar weinig informatie – of een Sustainability Report o.i.d. –  vinden. Het gebrek aan transparantie kom ik helaas vaak tegen bij kledingmerken. Ik wil ze dan ook echt op het hart drukken: besteed hier aandacht aan. Consumenten hebben het recht om te weten waar ze met hun geld aan bijdragen. Bovendien is het een kans om andere merken te inspireren om ook betere keuzes te maken én daarover te communiceren.

 

Naar aanleiding van dit onderzoekje heb ik Stieglitz per mail om verduidelijking gevraagd. Als antwoord kreeg ik dat ze ook vinden dat hun huidige website lang niet alle achtergrondinformatie duidelijk maakt. Daarom zijn ze momenteel druk bezig om hun duurzaamheidsroute in kaart te brengen in samenwerking met The Sustainability Club. Eind deze zomer (2022) hopen ze alle informatie over productiepartners, arbeidsomstandigheden, standaarden en certificeringen, etc. op de website vermeld te hebben na een grote make-over. Dit geeft natuurlijk geen direct antwoord op mijn vragen, maar het geeft wel een perspectief.

 

Overall moet ik toch zeggen dat ik toch een goed gevoel heb bij de stappen die Stieglitz aan het zetten is (al kan ik dat niet helemaal verantwoorden, pin me er niet op vast – merken onderzoeken blijft, ook voor mij, een ingewikkeld iets :)), maar het huidige gebrek aan transparantie vind ik heel kwalijk. Slechts enkele zinnetjes zijn lang niet genoeg om mij inzicht te geven in waar je mee bezig bent. Waar produceer je? Met welke fabrieken werk je samen? Waar is het gevoel van co-creatie (en meer trots op de makers, niet alleen in de Saheli Women samenwerking), aangezien je zoveel waarde hecht aan samenwerking en het respecteren van lokale culturen? Op al die vragen hoop ik op de nieuwe website antwoorden te krijgen. Ik ben er erg benieuwd naar. Is het oké om er te kopen? Dat mag je zelf bepalen 🙂 Ik zal je op de hoogte houden van nieuwe ontwikkelen.

 

 

 

Heeft dit artikel je geholpen?

 

Om mijn platform gratis te houden, doe ik samenwerkingen met idealistische merken waar ik achter sta, en werk ik met donaties. Waardeer je mijn werk en wil je me supporten? Via deze Tikkie link kun je een symbolische koffie of lunch voor me kopen, waarmee je tijd koopt die ik in nieuwe artikelen kan steken. En áls je iets koopt, kan dat via één van mijn affiliatelinks. Dan ontvangt WSS een kleine commissie over het bestelbedrag. Ontzettend bedankt! 🙂

 

 

De afbeeldingen bij dit artikel zijn afkomstig van en eigendom van Stieglitz.

 

 

 

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂