Uncategorized
Mooi merk: Everlane

Mooi merk: Everlane

Yes, ik heb weer een mooi merkpareltje gevonden! Everlane is een prachtmerk met een interessante filosofie en – iets waar ik vanuit mijn vakgebied blij van word – interessante branding. Voor de 100% organic mensen onder ons is dit een minder interessant merk, want Everlane focust zich op eerlijke productie en transparantie. Natuurlijk kun je zeggen: “blééh, niet goed genoeg, het moet óók nog organic zijn!”. Dat snap ik heel goed, maar ik bewonder de ‘radical transparency’ waar Everlane voor staat, gecombineerd met de eerlijke arbeidsomstandigheden en het hoge stijlgehalte. En eerlijkheid in alles, zowel in een fair werkwijze als in openheid, is waar ik nu het meest waarde aan hecht.

Everlane is 5 jaar geleden opgericht door de destijds 25-jarige Michael Preysman (USA), die zich frustreerde over de grote geslotenheid in de retail en het gebrek aan innovatie. Vooral de ondoorzichtigheid van merken met betrekking tot productie, omstandigheden en prijs irriteerde hem. Dat kon zoveel beter! Everlane is de liefdesbaby tussen deze frustratie en een grote affectie met design. Het resulteerde in een merk met het credo ‘radical transparency‘. Everlane geeft veel openheid over het productieproces van alle stukken, de fabrieken waarmee het merk samenwerkt, de prijs en het businessconcept. Bovendien wordt alle kleding onder eerlijke omstandigheden geproduceerd (samenwerkingen met fabrieken in Amerika, Europa en o.a. China) en daar wordt streng op gecontroleerd. Een eerlijke prijs voor eerlijke productie. Genoeg reden om daar open over te zijn – bovendien stimuleert een transparant businessconcept om nog kritischer naar je gang van zaken te kijken. Hoe meer ‘out in the open’ ligt, hoe beter je hebt op te letten. Ik geloof dat de behoefte aan transparantie vanuit de consument hetgeen is waar de duurzame modewereld het steeds meer op zal gaan winnen.

 

Schermafbeelding 2016-05-11 om 15.52.52

 

Ik vind het mooi om te zien hoe Everlane die transparantie leeft. Zo kun je van alle kledingstukken op een interactieve kaart zien waar het is geproduceerd en hoe het eraan toe gaat in de fabriek. Ik vind het een heel interessant idee om door die achtergrondinformatie veel meer het merk en het proces te laten spreken, in plaats van ‘slechts’ het eindproduct. Als ik dan echt heel kritisch mag zijn (zonder de zeikerd uit te willen hangen), zou ik ook nog graag willen weten door wie het in elkaar is gezet, hoe de grondstoffen verkregen worden en hoe het transport in zijn werk gaat. Als je ‘radical transparency’ preekt, heb je wat mij betreft nóg meer van jezelf te laten zien. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat Everlane goed bezig is en op dit gebied een inspiratie vormt voor anderen.

 

shoefactory

 

Daarnaast geeft Everlane veel openheid over hoe prijzen ontstaan en het business model. Bovendien wordt bij afgeprijsde artikelen wegens overproductie een interessant kortingssysteem aangeboden: je kunt zelf je mate van korting bepalen. Zomaar. Interessant! Het laat mij in ieder geval nadenken over de werkelijke waarde die het product heeft – en wat ik werkelijk bereid ben ervoor te betalen.

We believe customers have the right to know what their products cost to make. At Everlane we reveal our true costs, and then we show you our markup. In traditional retail, a designer shirt is marked up 8x by the time it reaches the customer. By being online only, we eliminate brick-and-mortar expenses and pass these savings on to you.

Ryan muscle tank - choose

 

En als laatste: de producten mogen er héél erg wezen! Everlane biedt prachtige en veelal (redelijk) betaalbare basics, van everday t-shirts met verschillende fits tot kasjmier truien, klassieke trenchcoats, pantalons en leren stappers (die muiltjes!). Ik ben fan! Het merk is gevestigd in Amerika, dus als je er bestelt, heb je even op te letten met verzendkosten, BTW en eventuele invoerrechten.

 

Everlane_collage_1

Everlane_collage_3

Everlane_collage_2

Bekijk de collectie van Everlane

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂