Nieuws
Organic Basics failliet én overgenomen – what happened?

Organic Basics failliet én overgenomen – what happened?

Het is heftig nieuws en veel mensen zagen het totaal niet aankomen: op 1 juli 2022 ging Organic Basics failliet. Het Deense kledingbedrijf bleek financieel al langer slecht te gaan en zag geen andere oplossing. Maar kort na dit bericht was er ook goed nieuws: Organic Basics was overgekocht door een grote partij. Wat is dit voor partij? Waarom blijven alle communicatiekanalen nog steeds stil? Wat is er precies gebeurd? En vooral: waar gaat het heen met het populaire duurzame kledingmerk?

 

In de jaren dat ik over duurzame kleding schrijf, was Organic Basics altijd ontzettend populair. Het Deense kledingbedrijf stond bekend om z’n goede kwaliteit en ambitieuze idealen. Waar Organic Basics 8 jaar geleden begon met een duurzame ondergoedcollectie, groeide het al snel uit tot een totaalspeler voor ál je duurzame basics. Organic Basics maakte gebruik van duurzame materialen en dito productieprocessen, produceerde onder eerlijke arbeidsomstandigheden in Europa en gebruikte duurzame verpakkingen én dito transport. De afgelopen tijd zag ik het bedrijf B Corp worden, steeds inclusiever te werk gaan en eigenlijk alles leek goed te gaan: door heel Europa groeide OB’s fanbase hard. Ook ik was – en ben! – al die tijd groot fan. Ik heb meerdere items van ze en ik vind de kwaliteit geweldig. Ook werkte ik graag met ze samen op Instagram. Het contact was altijd prettig. Ze waren sympthatiek, transparant en fijn om mee te werken.

 

Alles leek goed te gaan, tot afgelopen juni.

 

De dag nadat ik nog met mijn contactpersoon sprak over een nieuwe samenwerking (waar ik meteen ‘ja!’ tegen zei), kreeg ik op mijn bericht aan haar ineens een autoreply. Ook de website sprong ineens “sorry, we’re close for maintenance”. De autoreply beloofde dat op 13 juli alles weer normaal zou zijn. Een mogelijk faillissement schoot nog even door m’n hoofd. Kort ervoor had Organic Basics twee grote sales gehouden. En  voor een merk met een anti-uitverkoopbeleid was dat toch vrij opmerkelijk. Ik had mijn contactpersoon er eerder over gemaild, en toen antwoordde ze dat het een nieuwe manier wat om mensen kennis te laten maken met het merk. De eerste keer geloofde ik dat. De tweede keer vond ik het al wat vreemd.

 

Intussen verstreken de dagen en ook mijn facturen werden niet betaald. Ma enkele keren (heel vriendelijk) mijn contactpersoon gemaild te hebben, kreeg ik uiteindelijk een mail terug dat het e-mailadres niet meer bestond. Mijn vrees bleek werkelijkheid: via één van mijn lezers ontving ik de link naar een Deens artikel over het faillissement van Organic Basics.

 

Organic Basics failliet – hoe kon het zo ver komen?

 

Waar het voor de buitenwereld goed leek te gaan, bleek er achter de schermen een langdurig gebrek aan liquiditeit. En omdat het merk het 8 jaar na de oprichting nog steeds niet rond kreeg, was op 1 juli 2022 faillissement de enige optie. Gelukkig vertelde het artikel dat het de verwachting was dat Organic Basics binnen 14 dagen overgekocht zou worden. Aangezien de autoreply van mijn contactpersoon eerder aangaf dat ze ‘vanaf 13 juli weer terug zou zijn’, denk ik dat werknemers dachten dat ze in dienst mochten blijven.

 

 

 

Overname door Delta Galil (en er zijn grootse toekomstplannen)

 

Toen verscheen er vorige week weer een artikel op hetzelfde Deense retailplatform. Deze keer met de boodschap dat Organic Basics was overgekocht door de hoogste bieder: de beursgenoteerde Israelistische ondergoedgigant Delta Galil Industries. Het bedrijf maakt voornamelijk private label ondergoed, nacht- en vrijetijdskleding. De nieuwe eigenaar neemt de volledige inventaris , goodwill en IE-rechten over. Werknemers van Organic Basics mochten niet mee en zijn (allemaal?) ontslagen.

 

Op Fashion United las ik dat Delta Galil grootse plannen heeft met Organic Basics. Het grootste doel is om het merk wereldwijd op te schalen: Delta Galil gelooft enorm in het duurzame concept en wil dit bereikbaar maken voor een nog grotere groep. Ook wil het bedrijf de collectie uitbreiden met items voor baby’s en kinderen, en er zullen ook nog meer items bij komen voor mannen en vrouwen. De nieuwe collectie zal worden gelanceerd in 2023. In het persbericht zegt de CEO van Delta Galil, Isaac Dabah:

 

“Organic Basics is een digitaal merk waarbij duurzaamheid en ethische productie centraal staan en deze waarden sluiten perfect aan bij Delta Galil’s focus op het creëren van een duurzamere mode-industrie door innovatie. We zien een belangrijke kans om het merk Organic Basics wereldwijd te laten groeien, met name in de VS en Europa, en om de productlijn uit te breiden met artikelen voor het hele gezin. Ons doel is om betaalbare, duurzame, biologische producten rechtstreeks aan de consument te verkopen.”

 

Delta Galil zegt dat Organic Basics perfect aansluit bij hun focus op eerlijke en duurzaam geproduceerde kleding.

 

 

Wat vind ik er allemaal van?

 

Allereerst moest ik echt even bijkomen van het nieuws. Ik had het totaal niet zien aankomen. Tuurlijk, die twee grote sales vond ik vrij opmerkelijk. Maar het leek allemaal zo goed te gaan. Het is zo’n grote speler, en hun fundering is zo sterk.

 

Het feit dat Organic Basics overgenomen is, vind ik ergens wel veelbelovend klinken. Blijkbaar verkeerde het bedrijf al een tijdje in zwaar weer en een overname door zo’n enorm kapitaalkrachtige partij biedt veel mogelijkheden. Volgens mij is Delta Galil een slimme speler met veel ervaring in het bouwen van succesvolle bedrijven. Dat Delta Galil de potentie ziet om Organic Basics te laten groeien van Europees naar wereldwijd merk, klinkt interessant. En aangezien het merk – terecht! – onwijs veel fans heeft, geloof ik dat er een goede basis ligt die zeker wereldwijd kan aanslaan. Dat ook de inventaris is overgekocht, wil zeggen dat Delta Galil ook echt in het product gelooft. En dát belooft weer goeds voor Organic Basics fans. Wel weet ik dat veel samenwerkingspartners van dit merk, waaronder yours truly, geen recht meer hebben op de verdiensten waar ze hard en met liefde voor hebben gewerkt. Het zal om veel mensen uit de duurzame modewereld gaan. Dat is hoe dan ook zuur, en (stiekem vind ik het persoonlijk) best pijnlijk. Ik ben benieuwd hoe dit aangepakt wordt als het merk weer gereboot wordt.

 

Een kanttekening is dat Delta Galil geen puur ethisch bedrijf is. Sterker nog: het bedrijf investeert bij mijn weten niet of weinig in idealistische merken, eerder in fast fashion. Dat stemt natuurlijk niet gerust, helemaal omdat – voor zover bekend – alle werknemers van Organic Basics zijn ontslagen. Ik geloof dat medewerkers en de cultuur een idealistisch bedrijf kan maken of breken. En als je de kern uit een mooi bedrijf trekt, wat blijft er dan nog over? Tegelijkertijd weet ik natuurlijk niet wat er precies speelt. Misschien laat deze stap júist zien dat de markt zo is veranderd dat duurzame merken éindelijk interessant worden voor grote investeerders. En ziet Delta Galil dit wel als een kans om een idealistisch bedrijf echt groot te maken.

 

Al met al moet de toekomst dus uitwijzen waar het heen gaat met Organic Basics. Hoe dan ook gaat het merk groots terug komen in 2023. Met de huidige collectie, maar dan wellicht nog beter én veel uitgebreider (eerlijk: ik kijk wel enorm uit naar het aanbod baby- en kinderkleding!). Het is nog te vroeg om iets over de toekomstige werkwijze te zeggen. Zal geld of juist idealen de boventoon voeren? Ik ben kritisch en hoopvol tegelijk. De enige manier om Organic Basics opnieuw op te bouwen is door vanuit idealen te blijven werken , dat geloof ik echt. Ik hoop dat Delta Galil dit ook ziet (ik zal het iig scherp in de gaten houden). Ik kan alleen maar hopen dat het vanaf nu weer bergopwaarts gaat met Organic Basics. Want één ding is zeker: er zit zóveel potentie in.

 

 

__________

 

Bronnen: Detailwatch.dk, Fashion United, Business Wire.

 

 

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂