Merkanalyses
Hoe duurzaam is Alohas?

Hoe duurzaam is Alohas?

Als er één schoenenmerk is dat me keer op keer verliefd maakt, is het Alohas. Het Spaanse bedrijf maakt de mooiste enkellaarzen, sandalen en nu ook kleding. Mening bewuste modeliefhebber loopt ermee weg vanwege de mooie fits en relatief toegankelijke prijzen. Maar ook wordt er wel heel vaak met het woordje ‘duurzaam’ geadverteerd, terwijl er ook veel korting wordt gegeven. Ik krijg er nog steeds regelmatig vragen over. Hoe zit dat precies? En vooral: hoe duurzaam is Alohas nou als bedrijf? Ik zocht het voor je uit.

 

Toen ik 7 jaar geleden m’n garderobe wilde verduurzamen, waren schoenen – naast lingerie –  m’n grootste pijnpunt. Alohas was al snel favoriete: een merk dat lokaal in thuisland Spanje produceerde en dat ik al snel het label ‘duurzaam’ gaf. Ik kocht er 3 jaar geleden de West Black Vintage Boot, fantastische kwalitatieve enkellaarzen waar ik nog steeds zó graag op loopt. Deze zomer voegde ik daar de Harper Black Sandal aan toe, net zo’n goede keuze (scroll naar beneden om mijn ervaring met de fit te lezen).

 

De laatste tijd zie ik Alohas steeds vaker in grote ads voorbij komen, o.a. op YouTube. Ook wordt regelmatig op Instagram geadverteerd met ’30% discount’ voor ‘sustainable shoes’. Voor de bewuste consument lijkt dat natuurlijk te bijten: uitverkoop en duurzaamheid gaan doorgaans tenslotte niet zo goed samen. Bovendien heeft Alohas inmiddels een enorme collectie schoenen, kleding, tassen en sieraden. Kan dat wel duurzaam zijn?

 

 

Alohas wil on demand fashion groot maken

 

Alohas werd in 2015 opgericht door Alejandro Porras, die tijdens zijn reis op Hawaï de Menorcaanse sandaal ontdekte en besloot om het mooie design in een kleine oplage te produceren. Hij startte een bedrijfje en de schoen werd goed ontvangen op Hawaï. Porras besloot om in zijn thuisland verder te werken aan een schoenenbedrijf vanuit duurzame waarden.

 

Zeven jaar later is Alohas enórm gegroeid. Naast sandalen verkoopt het merk nu allerlei soorten schoenen, maar ook tassen, kleding en sieraden. Één van de grootste USP’s is het on demand fashion model waar het bedrijf volledig op inzet. Volgens Alohas is dit namelijk de toekomst van de mode-industrie, want het is duurzaam en effectief. Het werkt als volgt: elke donderdag lanceert Alohoas een drop (minicollectie) van items die je met 30% korting kunt bestellen. Na een pre-order periode van 2 weken worden alle bestellingen geproduceerd bij de vaste, lokale productiepartners waar Alohas mee samenwerkt. Op deze manier wordt getest hoeveel vraag er naar een product is. Na deze periode kun je dezelfde drop met 15% korting bestellen en als de volledige collectie is geproduceerd (of als er retouren binnen zijn gekomen), betaal je de volledige prijs.

 

Omdat de consument in principe bepaalt wat en hoeveel er wordt geproduceerd, krijgt Alohas een goed beeld van waar vraag naar is (en waar niet – dat wordt gewoon niet geproduceerd). Zo kan het merk (bijna) alleen produceren wat nodig is en wordt er veel milieu-impact uit (over)productie bespaard. Zo kan het bedrijf efficiënt omgaan met de voorraad en dat de prijs-kwaliteit in balans blijft. En omdat de productie lokaal plaatsvindt met vaste partners, wordt er snel geproduceerd en geschakeld. Volgens Alohas heeft dit productiemodel ook een positieve invloed op de keuzes van de consument. Die haalt namelijk een financieel voordeel uit een duurzamere keuze en wordt bereid om langer te wachten op een mooi item – een tegenhanger van het ultrafast fashion model.

 

 

“Het pre-order model is win-win: jij shopt met korting en het merk beperkt z’n milieu-impact”

Ik word hier heel blij van en geloof dat er veel toekomst zit in dit productiemodel. O.a. het Nederlandse vegan tassenmerk Lisa Marin baseerde z’n pre-order systeem op dit model en ook Lovely Lane (dat fair in Nederland produceert bij Atelier Made Here) werkt met een pre-order model. Ik denk dat we dit steeds vaker gaan zien, al ben ik benieuwd of het ook voor elk merk en situatie zou kunnen werken.

 

 

Een core collectie, kleine drops en géén end of season sale

 

Één van de lastigste dingen aan fast fashion vind ik het hele ‘Seasonal Collections + Sale’ model. Hierbij worden elk seizoen vaak meerdere, trendy collecties gemaakt, die daarna standaard in de uitverkoop gaan (Zara is er een kei in, lees hier hoe ze zo groot hebben kunnen worden), met de jaarlijkse Black Friday gekte als kers op de taart. Wat na 70% korting overblijft wordt weggedaan: het wordt in bulk doorverkocht of het belandt op de afvalberg (kijk eens hier, zo heftig). End-of-season-sale staat dus eigenlijk gelijk aan grootschalige overproductie. Wat ik fijn vind aan Alohas, is dat ze met een core collectie werken van veel vaste modellen die jarenlang in de collectie blijven. Elk seizoen wordt deze aangevuld met nieuwe kleuren en weer enkele nieuwe modellen, die weer via het pre-order model te bestellen zijn. Deze wordt aangevuld met kleine batches (drops) kleding, die in kleinere aantallen worden geproduceerd.

 

Alohas doet trouwens wel aan kleinschalige uitverkoop. Maar dat is niet zo gek: bijna elk merk blijft wel met een kleine hoeveelheid voorraad zitten. Je produceert toch net meer dan wordt verkocht, maakt inschattingen en krijgt retouren, want consumenten hebben daar recht op. Op een gegeven moment moet je toch van de producten af die maar op de plank blijven liggen. Op de site vind je een Last Units gedeelte Dat is een soort outlet, waar je de laatste maten van items met korting kunt kopen (en dat kan oplopen tot echt fast fashion betaalbaar).

 

 

Naast leer ook innovaties met biobased vegan materialen

 

Hoe doet Alohas het op het gebied van materialen? De meeste schoenen uit de collectie worden momenteel gemaakt van leer. Daar hebben vegans natuurlijk een mening over, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn leren West Boots van geweldige kwaliteit vind en ze worden mooi oud. Alohas gebruikt uitsluitend leer van de Leather Working Group. Dit blijft dierlijk leer, dat blijft overeind staan, maar op het gebied van supply chain en impact is het volgens mij een betere keuze, en het is duurzaam in gebruik.

 

Gelukkig is dat niet waar het verhaal ophoudt, want Alohas heeft sinds een paar jaar ook veel modellen (en kleuren!) in een vegan variant verkrijgbaar. Hoera! Het gaat hierbij ook nog eens voornamelijk om biobased vegan materialen, zoals maïsleer, cactusleer en appelleer (klik op de links om de collecties te bekijken). Het bedrijf wil de komende jaren steeds meer vegan alternatieven gaan aanbieden en dat is geweldig nieuws.

 

Bekijk alle vegan modellen

 

 

Meer weten over de voordelen van vegan (fruit)leer? Lees er alles over:

Hoe duurzaam is appelleer (ten opzichte van dierlijk leer)?

 

Een kritische noot over de duurzaamheid van de kleding

 

Op het gebied van kleding ben ik kritischer. Als er katoen wordt gebruikt lees ik nergens dat het biologisch is (= oei, hallo, het is 2022) en Alohas werkt veel met blends: gemixte materialen, vaak ook nog met een deel synthetische vezel erin verwerkt. Dat betekent niet alleen dat de materialen bij productie een vrij hoge milieu-impact hebben, maar ook dat ze niet gemakkelijk te recyclen zijn. Sport- en zwemkleding wordt wel grotendeels van gerecyclede materialen gemaakt, maar nog steeds in een blend. Met de kwaliteit van de kleding heb ik geen ervaring, maar op de titel ‘Sustainable Clothing’ die erboven staat, ben ik erg kritisch. Zo staat er bij knitwear ‘Sustainable knitwear’, terwijl het helemaal geen duurzame materialen zijn. Wel worden alle materialen lokaal geproduceerd en ook de kledingstukken zelf, dus is er weinig impact vanuit het transport en er is wel sprake van sociale duurzaamheid. Maar deze producten ‘sustainable’ noemen vind ik ver gaan en zelfs op het randje van (micro)greenwashing zitten. Ik denk dat de kans groot is dat Alohas deze titels gebruikt om hoger in Google gevonden te worden (ook ik gebruik daardoor vaak het woord “duurzaam” in mijn titels, anders wordt dit platform onvindbaar), maar het blijft gewoon niet waar.

 

 

Lokale productie bij vaste partners

 

Alohas produceert bij een aantal vaste productiepartners in hun thuisland Spanje. En dat vind ik super! Regelmatig wordt er een kijkje achter de schermen gedeeld en het merk laat goed zien hoe de schoenen worden geproduceerd. Die lokale productie is goed nieuws, want zo bespaart Alohas niet alleen enorm op uitstoot uit het transport (veel merken produceren ver weg, bijvoorbeeld in Azië, omdat dat goedkoper is) – ook kan het bedrijf zo scherp blijven op het proces en de arbeidsomstandigheden. Er wordt tenslotte hecht samengewerkt en Alohas zegt vaak op de werkvloer aanwezig te zijn. Het gaat hierbij om langetermijnrelaties, waardoor echt een band opgebouwd kan worden met een supplier. Spanje heeft van oudsher een specialistische schoenenindustrie en ik vind het geloofwaardig dat dit onder goede arbeidsomstandigheden gebeurt, zoals het merk ook zegt.

 

Communicatie

 

Wat ik tof vind, is dat Alohas op social media en op de website regelmatig uitlegt waarom ze doen wat ze doen. Zo lees je hier waarom ze – naast on demand produceren – ook voorraad hebben. In communicatie zegt Alohas voor Responsible Shopping te staan. Soms voelt het voor mij dubbel dat ze vlak voor de einddatum van een pre-order gaan pushen dat je een ‘last chance’ hebt om te bestellen (en ik een “hurry up!”-vibe voel). Ik denk dat dit stiekem toch een meer impulsief kopen in de hand kan werken dan je als duurzaam merk zou willen. Aan de andere kant snap ik het natuurlijk wel: als merk wil je groeien. Zelf zou ik het echter minder pusherig aanpakken. Al ben ik wel blij dat Alohas ook tips deelt om beter voor je schoenen te zorgen en hoe je een tijdloze Capsule Wardrobe bouwt.

 

 

Mijn eigen ervaring met hun fit en schoenen

 

Zoals gezegd, heb ik zelf twee paar Alohas schoenen: de West Black Vintage Boots en de Harper Sandals. De West Boots (qua model ultiem favoriet, ze hebben ze in 36 uitvoeringen!) heb ik inmiddels alweer 3 jaar. En het zijn écht fantastische schoenen, ik loop er zo graag op. Ze zijn zo mooi in het echt. Ze hebben een slank silhouet en een hele comfortabele hak waar ik uren op kan lopen. Bij aankomst lag de onderkant van de hak er eventjes af en daar had ik ze over gemaild, maar ik kon deze er gemakkelijk weer zelf op krijgen en kreeg een berichtje dat ik eventuele schoenmakerkosten vergoed zou krijgen én kreeg nog een grote discount code ook. Ik denk dat hij er in de productie net niet goed in was geslagen, want daarna is hij altijd perfect blijven zitten en verder vind ik de schoen supergoed en met oog voor detail in elkaar gezet. Het leer is van hoge kwaliteit en het voetenbed heel goed. Goed mo te weten: hij valt groot. Ik heb normaal maat 40,5 en van deze draag ik maat 40 – en die vallen zelfs goed tot een tikkie ruim bij de tenen. Enorme aanrader, deze schoen.

 

De Harper Black Sandal is net zo geweldig. Vooral het voetenbed is echt heel goed ontwikkeld. Ze zitten zó lekker en ik heb ze niet eens in hoeven lopen. Het zijn m’n lievelingsschoenen voor de zomer. Ik draag ook van deze maat 40.

 

Misschien had je het al een beetje door: ik ben groot fan van de schoenen van Alohas. Het on-demand productiemodel, de goede fit, de kwaliteit, het groeiende (en duurzame) vegan schoenen-aanbod en het feit dat ze fair en lokaal in Spanje produceren maken het – een mooi duurzaam merk. Ik draag mijn West Boots heel draag en ik zou zo weer schoenen van Alohas kopen. Op het gebied van kleding kies ik toch liever voor merken die duurzamere materialen gebruiken, omdat daar veel meer mogelijkheden in zijn. Maar het is een geweldig schoenenmerk.

 

Bekijk de collectie

 

 

Dit artikel bevat affiliatelinks. Dat betekent dat wanneer je iets via deze links bij Alohas koopt, ik een kleine commissie krijg over het bestelbedrag. Ik vind het belangrijk om te zeggen dat dit artikel geen samenwerking is met Alohas en dat mijn mening hier in geen enkel opzicht door wordt beïnvloed; ik heb er zelf voor gekozen om over ze te schrijven omdat ik er regelmatig vragen over krijg. Aangezien ik over het algemeen heel positief ben, zijn deze links wel zo fijn voor de compensatie van de uren die ik heb gestoken in het analyseren en schrijven 🙂 Ik hoop dat je dat begrijpt!

 

 

Wil je me supporten of bedanken?

 

Om mijn platform gratis te houden, doe ik samenwerkingen met idealistische merken waar ik achter sta, en werk ik met donaties. Waardeer je mijn werk en wil je me supporten? Via deze Tikkie link kun je een symbolische koffie of lunch voor me kopen, waarmee je tijd koopt die ik in nieuwe artikelen kan steken. En áls je iets koopt, kan dat via één van mijn affiliatelinks. Dan ontvangt WSS een kleine commissie over het bestelbedrag. Ontzettend bedankt! 🙂

Tikkie link

(dankjewel!!)

______

De beste sustainable fashion inspiratie in je inbox?

Schrijf je in voor de gratis WSS newsletter en ontvang elke twee weken het laatste nieuws uit de duurzame modewereld, inspirerende merken, kritische blikken op de kledingindustrie, brand guides, kortingscodes en ander moois. Gewoon lekker makkelijk in je mailbox 🙂